Τρίτη 8 Μαρτίου 2016

ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ«Οι Άγιοι Μεγαλομάρτυρες Θεόδωρος ο Στρατηλάτης και Θεόδωρος ο Τήρων» =Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΓΕΩΡΓΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ.

ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ«Οι Άγιοι Μεγαλομάρτυρες Θεόδωρος ο Στρατηλάτης και Θεόδωρος ο Τήρων» =Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΓΕΩΡΓΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ.
Την ημερα των Αγιων Θεοδωρων πηγαιναν στην εκκλησια σιταρι και κουλουρια[κουλιατσια] τα οποια διαβαζε ο παπας.Επισης παρασκευαζανε και την ΒΑΡΒΑΡΑ[[ Οι Αρβανιτες του ΤΥΧΕΡΟΥ των Αγιων Θεοδωρων την παρασκευαζανε].Συμβολικα εδιναν να φανε ΒΑΡΒΑΡΑ ,πρωτα τα ζωα του σπιτιου και μετα οι ανθρωποι.Με αυτην την πραξη θεωρουσαν οτι τα ζωα θα ειναι γερα και ετοιμα για τις εαρινες καλλιεργειες.Επισης στα κερατα των ζωων κρεμουσαν μεγαλα κουλουρια [Κουλιατσια] και τα τραβουσαν μεχρι να πεσουν κατω στο χωμα.Εαν τα ζωα πεφτοντας εγερναν προς την δεξια πλευρα θεωρουσαν οτι οι παραγωγες του Καλοκαιριου θα πηγαιναν πολυ καλα.
Την αυγη τα κοριτσια επαιρναν τρεια[3] σπυρια σιταρι και τα εβαζαν κατω απο το μαξιλαρι για να δουν στον υπνο τους το παλληκαρι που θα παρουν.

Η ΣΚΥΛΟΔΕΥΤΕΡΑ=ΤΖΕΓΚ ΣΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ

Η ΣΚΥΛΟΔΕΥΤΕΡΑ=ΤΖΕΓΚ ΣΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ
Το εθιμο αυτο διατηρηθηκε μεχρι το 1965 στο χωριο μας και συμπληρωνε τη γιορτη 'ΛΥΔΟΥΡΑΤ'.Ειναι καθαρα Αρβανιτικο εθιμο και στη Θρακη που ξερω,πουθενα δεν συναντατε αλλου.
Την Καθαρη Δευτερα εβγαιναν ολοι σχεδον να πιασουν ενα σκυλο κατα προτιμηση καλοθρεμενο και μεγαλο.
Τον οδηγουσαν στην πλατεια του χωριου που εκει ειχαν ετοιμασει δυο καθετα ξυλα σε αποσταση 3 μετρων και που στην κορυφη τυλιγαν ενα διπλο σχοινι στο επακρο,στην μεση του τυλιγμενου σχοινιου τοποθετουσαν τον σκυλο,αφου τεντωναν τα ξυλα στρυφογυριζε ο σκυλος πετωντας τα περιτωματα του[εβγαζε σαπουνι λεγαμε εμεις] και επεφτε ζαλισμενο η λιποθυμο.Πολλες φορες μαζι με τον σκυλο εβαζαν και μια γατα.Υπηρχε παντα ενας υπευθυνος που εγραφε χαριτολογωντας ποσα κιλα σαπουνι εβγαζε καθε σκυλι.Το εθιμο διατηρηθηκε μεχρι το 1965, μετα απαγορευτηκε απο την πολιτεια.
Οι Αρβανιτες προγονοι μας ειχαν ξεχασει την βαθια εννοια του εθιμου και το ειχαν πιο πολυ για να γελασουν,να κοροδευψουν.

Συμφωνα με τον Αρβανιτη συγγραφεα Κ.ΡΟΔΗ απο την Χασια ο σκυλος συμβολιζε την εριδα.Τα δυο ξυλα τη δυναμη των αντιπαλων που αν τα χρησιμοποιουσαν καταλληλως εκμηδενιζαν την εριδα.
Το θύμα είναι ένα αδέσποτο σκυλί που το δένουν με ένα σχοινί, το οποίο κρεμούν από δυο στύλους, περιστρέφοντάς το ώσπου να τεντωθεί. Μετά, αφήνουν το σχοινί να ξετυλιχτεί με ορμή κάνοντας το σκυλί να στριφογυρνά τρελαμένο και στο τέλος να εκτινάσσεται μακριά.
Η τελετή, λένε κάποιοι ειδικοί, έρχεται κατευθείαν από τα Λουπερκάλια των Ρωμαίων, όταν, στις 15 κάθε Φεβρουαρίου και για να εξασφαλίσουν καλή σοδειά, θυσίαζαν σκυλιά στον Φαύνο, θεό των δασών και των κοπαδιών και αντίστοιχο προς τον Πάνα των Ελλήνων. Ο οποίος Πάνας ανήκε στους πιστούς συνοδούς του Διονύσου, «πατέρα» της Αποκριάς. Αλλά και οι θυσίες σκυλιών στον Φαύνο δεν είναι παρά αντιγραφή των προσφορών που οι αρχαίοι Έλληνες έκαναν στην Εκάτη, στην αρχή θεά προστάτισσα των δρόμων, προσωποποίηση του φεγγαρόφωτου, κι έπειτα απλό δαιμονικό.
Με το φεγγαρόφωτο να χάνεται και την ημέρα να έρχεται, οι νοικοκυρές βρίσκονταν στο πόδι καθώς ξημέρωνε Δευτέρα: Καθάριζαν τα τσουκάλια από τα λίπη που το κυριακάτικο φαγοπότι άφησε, τα έπλεναν με ζεστό σταχτόνερο κι έτσι καθαρά (εξού και Καθαρά Δευτέρα) τα είχαν έτοιμα να δεχτούν για βράσιμο τα νηστίσιμα.
ΤΥΧΕΡΟ ΕΒΡΟΥ 14-2-2016 ΚΑΖΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ

Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΩΝ 'ΛΥΔΟΥΡΑΤ'
Ειναι η γιορτη της αρχης της Ανοιξης που εχει συνταυτισθει με τις απο-κρηες η κρεσ-μ[κρεας οχι η νηστεια].
Ειναι δε η εορτη ΛΥΔΟΥΡΑΤ αρχαιοτερη απο τις Αποκρηες.
Οι Χριστιανοι δεν υμνουν το κρασι.Οι Αρβανιτες απανταχου ευρισκομενοι υμνουν το 'βουτσιν με βερ,δηλαδη το βαρελι με το κρασι.Ακομη και το κρασι παιρνει ενα ονομα σατυρικο,το ονομα 'λουβερ'=δηλητηριο πικρο

Η ΑΚΡΙΒΗΣ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΣΙΣ 'ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ' ΤΩΝ ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΣΣΩΝ

Η ΑΚΡΙΒΗΣ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΣΙΣ 'ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ' ΤΩΝ ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΣΣΩΝ. 
----------------------------------------------------------------------------------------- 
Η ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΚΔΟΧΗ ΕΝΑΙ:Ή ταν ή επί τας : Ή να την φέρεις νικητής ή να σε φέρουν πάνω της νεκρό, ή θα καταφέρουμε ή θα αποτύχουμε, ό,τι θέλει ας γίνει. 

   Ο αγώνας είναι δύσκολος αλλά πρέπει να αγωνιστούμε μέχρι τέλους , ή ταν ή επί τας.
Τη φράση έλεγαν οι Σπαρτιάτισσες μητέρες στα παιδιά τους, όταν τους

Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016

Η ΠΑΝΑΓΙΑ 'ΑΡΒΑΝΙΤΙΣΣΑ' ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ

Η ΠΑΝΑΓΙΑ 'ΑΡΒΑΝΙΤΙΣΣΑ' ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ


Η ΠΑΝΑΓΙΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΣΣΑ εορταζεται 63 ημερες απο την Κυριακη του Πασχα,ητοι 12 ημερες μετα του Αγιου Πνευματος.
Την ημερα αυτη εορταζουν οι εχουσες το ονομα ΣΥΡΜΩ,που στα Αρβανιτικα των κατοικων του ΤΥΧΕΡΟΥ ειναι το ονομα της ΠΑΝΑΓΙΑΣ.[Απο το ΣΥΡΜΕΡΙΑ:Συρ=Αγια και Μαρια]


---------------------------------------------------------------------------------------
Απολυτικιον
Ηχος α'.Της ερημου πολιτης
Με αποφαση του Εκκλησιαστικου Συμβουλιου του Ιερου μας Ναου και εγκριση και ευλογια του Σεβ.Μητροπολιτου μας κ.Ανθιμου ,αγιογραφηθηκε το 2015 στο Αγιοφραφειο των αδελφων

Σάββατο 5 Μαρτίου 2016

Ο ΠΑΛΙΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟΥ 'ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ' ΣΤΟ ΙΜΠΡΙΚ-ΤΕΠΕ ΤΗΣ ΑΝΑΤ.ΘΡΑΚΗΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ.

Ο ΠΑΛΙΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟΥ 'ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ' ΣΤΟ ΙΜΠΡΙΚ-ΤΕΠΕ ΤΗΣ ΑΝΑΤ.ΘΡΑΚΗΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΙΝΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Σε αυτο το σημειο στην κορυφη του Λοφου,σε ενα καταπληκτικο μερος με ωραια θεα, ηταν κτισμενος ο ναος 'ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ' των κατοικων του ΙΜΠΡΙΚ ΤΕΠΕ.
Σημερα στη θεση του ειναι το Υδραγωγειο του χωριου.Ειχε κτιστει το 1837.Ειχε 16 στασιδια σε καθε πλευρα[συνολο 32].
Την ονομασια ΙΜΠΡΙΚ ΤΕΠΕ την πηρε λογω οτι ειναι κτισμενο γυρω απο τον λοφο το οποιο ομοιαζει με ΜΠΡΙΚΙ.[Δηλαδη ΙΜΠΡΙΚ ΤΕΠΕ=Μπρικι υψωματος]
Το ΙΜΠΡΙΚ ΤΕΠΕ ειναι κτισμενο περιμετρικα απο την Ανατολικη πλευρα του λοφου .
Οσοι επισκεπτονται το ΙΜΠΡΙΚ ΤΕΠΕ,ας περασουν να δουν την τοποθεσια αυτη που ειναι υπεροχη.
ΤΥΧΕΡΟ ΕΒΡΟΥ 1-2-2016 ΚΑΖΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΟΥ 'ΤΟΥ ΑΓ' ΓΙΑΝΝΗ του ΑΠΟΚΕΦΑΛΙΣΤΗ' =ΤΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΩΝ ΧΩΡΙΩΝ ΤΗΣ ΑΝΑΤ.ΘΡΑΚΗΣ 1]ΣΟΥΛΤΑΝ ΚΙΟΙ,2]ΙΜΠΡΙΚ ΤΕΠΕ,ΣΗΜΕΡΙΝΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΟΥ 'ΤΟΥ ΑΓ' ΓΙΑΝΝΗ του ΑΠΟΚΕΦΑΛΙΣΤΗ' =ΤΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΩΝ ΧΩΡΙΩΝ ΤΗΣ ΑΝΑΤ.ΘΡΑΚΗΣ 1]ΣΟΥΛΤΑΝ ΚΙΟΙ [Κατσιουλιαρα στα Αρβανιτικα-Λυβηθρον στα Ελληνικα]],2]ΙΜΠΡΙΚ ΤΕΠΕ [Κιουτεζα στα Αρβανιτικα-Ιμβρασος  στα Ελληνικα],ΣΗΜΕΡΙΝΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ.
------------------------------------------------------------------
Το Μοναστηρι 'της αποκεφαλισης του Ιωαννη Προδρομου' ηταν στο μεσο της αποστασης των χωριων ΣΟΥΛΤΑΝ ΚΙΟΙ και ΙΜΠΡΙΚ ΤΕΠΕ,στο δρομο απο ΣΟΥΛΤΑΝ ΚΙΟΙ για ΙΜΠΡΙΚ ΤΕΠΕ στα αριστερα στην 2η ποτιστρα.Σημερα δεν εχει απομεινει τιποτα απο το Μοναστηρι παρα μονο ενα κυπαρυσσι που βρισκεται ακριβως επανω απο την ποτιστρα και μαρτυρει την τοποθεσια του.
Για αυτο οσοι κατοικοι του ΤΥΧΕΡΟΥ και των αλλων Αρβανιτοχωριων πηγαινουν να επισκεφθουν τα δυο χωρια, να σταματουν εδω για να βλεπουν το μερος οπου οι προγονοι μας γιορταζαν τις 29 Αυγουστου την μεγαλη Πανηγυρι ακουστο σε ολη την ενιαια τοτε Θρακη.
------------------------------------------------------------------------------------