Τρίτη 8 Μαρτίου 2016

Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΤΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ 'ΝΕΒΕ ΓΙΕΜΙ ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ' Toy KOLEC TRABOINI

Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΤΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
'ΝΕΒΕ ΓΙΕΜΙ ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ'
Toy KOLEC TRABOINI
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Του KOLEC TRABOINI XYMNI E ARBANITE TE GREQIES
'NEVE JIEMI ARVANITE'
.Toy KOLEC TRABOINI
-----------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------
1ο
Νεβε γιεμι Αρβανιτες=Εμεις ειμαστε Αρβανιτες
τριμα να νιοχου Ιστορια=παλληκαρια μας γνωρισε η Ιστορια
δε τε μπουκουρ κι σκα μποτα=και ομορφους οπως δεν υπαρχουν
=σε ολο τον κοσμο
Μαρκο Μποτσαρη ντιαλερια=Μαρκος Μποτσαρης ο πιο διαλεκτος.
2ο
Νιε Μεσολογγι μπιχετ μπετια=Στο Μεσολογγι γινεται χαμος
ντριτετ φουσια,ντριτετ μαλι=τρεμει ο καμπος,τρεμει το βουνο

ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ«Οι Άγιοι Μεγαλομάρτυρες Θεόδωρος ο Στρατηλάτης και Θεόδωρος ο Τήρων» =Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΓΕΩΡΓΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ.

ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ«Οι Άγιοι Μεγαλομάρτυρες Θεόδωρος ο Στρατηλάτης και Θεόδωρος ο Τήρων» =Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΓΕΩΡΓΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ ΕΘΙΜΑ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ.
Την ημερα των Αγιων Θεοδωρων πηγαιναν στην εκκλησια σιταρι και κουλουρια[κουλιατσια] τα οποια διαβαζε ο παπας.Επισης παρασκευαζανε και την ΒΑΡΒΑΡΑ[[ Οι Αρβανιτες του ΤΥΧΕΡΟΥ των Αγιων Θεοδωρων την παρασκευαζανε].Συμβολικα εδιναν να φανε ΒΑΡΒΑΡΑ ,πρωτα τα ζωα του σπιτιου και μετα οι ανθρωποι.Με αυτην την πραξη θεωρουσαν οτι τα ζωα θα ειναι γερα και ετοιμα για τις εαρινες καλλιεργειες.Επισης στα κερατα των ζωων κρεμουσαν μεγαλα κουλουρια [Κουλιατσια] και τα τραβουσαν μεχρι να πεσουν κατω στο χωμα.Εαν τα ζωα πεφτοντας εγερναν προς την δεξια πλευρα θεωρουσαν οτι οι παραγωγες του Καλοκαιριου θα πηγαιναν πολυ καλα.
Την αυγη τα κοριτσια επαιρναν τρεια[3] σπυρια σιταρι και τα εβαζαν κατω απο το μαξιλαρι για να δουν στον υπνο τους το παλληκαρι που θα παρουν.

Η ΣΚΥΛΟΔΕΥΤΕΡΑ=ΤΖΕΓΚ ΣΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ

Η ΣΚΥΛΟΔΕΥΤΕΡΑ=ΤΖΕΓΚ ΣΤΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΑ ΤΟΥ ΤΥΧΕΡΟΥ ΕΒΡΟΥ
Το εθιμο αυτο διατηρηθηκε μεχρι το 1965 στο χωριο μας και συμπληρωνε τη γιορτη 'ΛΥΔΟΥΡΑΤ'.Ειναι καθαρα Αρβανιτικο εθιμο και στη Θρακη που ξερω,πουθενα δεν συναντατε αλλου.
Την Καθαρη Δευτερα εβγαιναν ολοι σχεδον να πιασουν ενα σκυλο κατα προτιμηση καλοθρεμενο και μεγαλο.
Τον οδηγουσαν στην πλατεια του χωριου που εκει ειχαν ετοιμασει δυο καθετα ξυλα σε αποσταση 3 μετρων και που στην κορυφη τυλιγαν ενα διπλο σχοινι στο επακρο,στην μεση του τυλιγμενου σχοινιου τοποθετουσαν τον σκυλο,αφου τεντωναν τα ξυλα στρυφογυριζε ο σκυλος πετωντας τα περιτωματα του[εβγαζε σαπουνι λεγαμε εμεις] και επεφτε ζαλισμενο η λιποθυμο.Πολλες φορες μαζι με τον σκυλο εβαζαν και μια γατα.Υπηρχε παντα ενας υπευθυνος που εγραφε χαριτολογωντας ποσα κιλα σαπουνι εβγαζε καθε σκυλι.Το εθιμο διατηρηθηκε μεχρι το 1965, μετα απαγορευτηκε απο την πολιτεια.
Οι Αρβανιτες προγονοι μας ειχαν ξεχασει την βαθια εννοια του εθιμου και το ειχαν πιο πολυ για να γελασουν,να κοροδευψουν.

Συμφωνα με τον Αρβανιτη συγγραφεα Κ.ΡΟΔΗ απο την Χασια ο σκυλος συμβολιζε την εριδα.Τα δυο ξυλα τη δυναμη των αντιπαλων που αν τα χρησιμοποιουσαν καταλληλως εκμηδενιζαν την εριδα.
Το θύμα είναι ένα αδέσποτο σκυλί που το δένουν με ένα σχοινί, το οποίο κρεμούν από δυο στύλους, περιστρέφοντάς το ώσπου να τεντωθεί. Μετά, αφήνουν το σχοινί να ξετυλιχτεί με ορμή κάνοντας το σκυλί να στριφογυρνά τρελαμένο και στο τέλος να εκτινάσσεται μακριά.
Η τελετή, λένε κάποιοι ειδικοί, έρχεται κατευθείαν από τα Λουπερκάλια των Ρωμαίων, όταν, στις 15 κάθε Φεβρουαρίου και για να εξασφαλίσουν καλή σοδειά, θυσίαζαν σκυλιά στον Φαύνο, θεό των δασών και των κοπαδιών και αντίστοιχο προς τον Πάνα των Ελλήνων. Ο οποίος Πάνας ανήκε στους πιστούς συνοδούς του Διονύσου, «πατέρα» της Αποκριάς. Αλλά και οι θυσίες σκυλιών στον Φαύνο δεν είναι παρά αντιγραφή των προσφορών που οι αρχαίοι Έλληνες έκαναν στην Εκάτη, στην αρχή θεά προστάτισσα των δρόμων, προσωποποίηση του φεγγαρόφωτου, κι έπειτα απλό δαιμονικό.
Με το φεγγαρόφωτο να χάνεται και την ημέρα να έρχεται, οι νοικοκυρές βρίσκονταν στο πόδι καθώς ξημέρωνε Δευτέρα: Καθάριζαν τα τσουκάλια από τα λίπη που το κυριακάτικο φαγοπότι άφησε, τα έπλεναν με ζεστό σταχτόνερο κι έτσι καθαρά (εξού και Καθαρά Δευτέρα) τα είχαν έτοιμα να δεχτούν για βράσιμο τα νηστίσιμα.
ΤΥΧΕΡΟ ΕΒΡΟΥ 14-2-2016 ΚΑΖΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ

Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΩΝ 'ΛΥΔΟΥΡΑΤ'
Ειναι η γιορτη της αρχης της Ανοιξης που εχει συνταυτισθει με τις απο-κρηες η κρεσ-μ[κρεας οχι η νηστεια].
Ειναι δε η εορτη ΛΥΔΟΥΡΑΤ αρχαιοτερη απο τις Αποκρηες.
Οι Χριστιανοι δεν υμνουν το κρασι.Οι Αρβανιτες απανταχου ευρισκομενοι υμνουν το 'βουτσιν με βερ,δηλαδη το βαρελι με το κρασι.Ακομη και το κρασι παιρνει ενα ονομα σατυρικο,το ονομα 'λουβερ'=δηλητηριο πικρο

Η ΑΚΡΙΒΗΣ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΣΙΣ 'ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ' ΤΩΝ ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΣΣΩΝ

Η ΑΚΡΙΒΗΣ ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΡΗΣΙΣ 'ΤΑΝ Η ΕΠΙ ΤΑΣ' ΤΩΝ ΣΠΑΡΤΙΑΤΙΣΣΩΝ. 
----------------------------------------------------------------------------------------- 
Η ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΚΔΟΧΗ ΕΝΑΙ:Ή ταν ή επί τας : Ή να την φέρεις νικητής ή να σε φέρουν πάνω της νεκρό, ή θα καταφέρουμε ή θα αποτύχουμε, ό,τι θέλει ας γίνει. 

   Ο αγώνας είναι δύσκολος αλλά πρέπει να αγωνιστούμε μέχρι τέλους , ή ταν ή επί τας.
Τη φράση έλεγαν οι Σπαρτιάτισσες μητέρες στα παιδιά τους, όταν τους