Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017

Η ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΠΙ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ

Η ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ ΕΠΙ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ
------------------------------------------------------------------------
Η ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΗ ΑΘΗΝΑ
Η Αθήνα, η πρωτεύουσα του νέου βασιλείου, βρισκόταν γεωγραφικά, στο κέντρο μιας αλβανόφωνης ανθρωποθάλασσας, καθώς ήταν περικυκλωμένη από δεκάδες αρβανιτοχώρια. 

Κάποιος που θα αποφάσιζε να ταξιδέψει, τα πρώτα χρόνια της δημιουργίας του ελληνικού κράτους, από τη Μαλεσίνα και το Μαρτίνο της Λοκρίδας, μέχρι το Καστρί (Ερμιόνη) και το Κρανίδι της Πελοποννήσου, μία απόσταση που με το μοναδικό μεταφορικό μέσο της εποχής, τα υποζύγια, θα χρειαζόταν 75 ώρες συνεχούς πορείας [Gell 1827, σ. VII] & [Μολοσσός 1878], ή με τις αναγκαίες στάσεις, μία ολόκληρη βδομάδα [Λιθοξόου 1983, σ. 57 – 58], ήταν ενδεχόμενο εκτός της Θήβας και των Μεγάρων, να μη συναντούσε άνθρωπο από τα χωριά που θα περνούσε, που να μπορούσε να κουβεντιάσει μαζί του ελληνικά. 

https://gr.pinterest.com/pin/69102175511354702/

1842 ~ Το Θησείο. ( Andrea Gasparini ). ( Mουσείο της πόλης των Αθηνών).
GR.PINTEREST.COM
Ο γερμανός αρχαιολόγος και φιλέλληνας Ludwig Ross, που ήρθε στην Ελλάδα για να αναλάβει τη διεύθυνση της αρχαιολογικής υπηρεσίας και την έδρα της αρχαιολογίας στο πανεπιστήμιο Αθηνών, συνειδητοποιώντας το πλήθος και την έκταση του αρβανίτικου πληθυσμού, σημείωνε απελπισμένος το 1832, φτάνοντας στην Ελλάδα: “ήμουνα, αλήθεια, πάνω σε ελληνικό χώμα, ανάμεσα σε Έλληνες; Στην πραγματικότητα όχι. Ο γυμνός βράχος της Ύδρας, τα γειτονικά νησιά, Σπέτσες και Πόρος, το Καστρί και το Κρανίδι… είχαν καταληφθεί από Σκιπετάρους Αρβανίτες” [Ρος 1976, σ. 25].
Ο γάλλος αρχαιολόγος Edmond About, που έζησε δυο χρόνια στην Ελλάδα, έγραφε το 1855, πως η ίδια η Αθήνα όταν ιδρύθηκε ήταν ένα αρβανιτοχώρι και πως ακόμα, “κάθε βράδυ που βασιλεύει ο ήλιος, συναντάς γύρω από την Αθήνα μεγάλες συντροφιές από Αλβανούς που γυρίζουν με τις γυναίκες τους από τη δουλειά στα χωράφια” [Αμπού, σ. 70].  
 της Ακροπολης 
----------------------------------------------------------------------------
(Diuerse Case,d`albanes)
http://jfbradu.free.fr/.../plan-acropole-laborde-verneda.jpg 
ΕΚΕΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ Ο ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ [ΓΚΑΓΚΑΡΟΙ] ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ,ΕΚΕΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΠΛΑΚΑ 
Όποιος ξένος επισκεπτόταν την χώρα, συνειδητοποιώντας το πλήθος των αρβανιτών κατοίκων, μειδιούσε ακούγοντας τους λόγιους της Αθήνας να υπερηφανεύονται για την αρχαιοελληνική καταγωγή του πληθυσμού της Ελλάδας και έφτανε στο ίδιο συμπέρασμα με τον Φαλμεράυερ: “Όλα αυτά τα μέρη που κάποτε ήταν καρδιά και κέντρο των Ελλήνων, είναι σήμερα Νέα Αλβανία” [Φαλλμεράυερ 1984, σ. 74]. 
Best guess for this image: edward dodwell
Λονδίνο, 1819
Αρβανιτες της Αθηνας [Πλακα,οι λεγομενοι και ΓΚΑΓΚΑΡΟΙ που θεωρουνται οι γηγενεις ΑΘΗΝΑΙΟΙ], οι γυναικες πανω στο γαιδουρι,ενω οι αντρες με τα ποδια ...

------------------------------------------------------------------------------ 
ΟΙ ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ,ΤΑ ΑΝΑΠΛΙΩΤΙΚΑ,ΤΑ ΚΟΥΤΣΑΒΑΚΙΚΑ. 

Οταν ιδρυθηκε το νεο Βασιλειο της Ελλαδος υτο 1830,ηταν αναγκαιο να δημιουργηθουν δυο δικαστηρια στην Αθηνα,ενα για τους Ελληνες και ενα για τους Αρβανιτες,οπως και τα διαταγματα στο Ναυτικου μεχρι το 1860 ηταν στα Αρβανιτικα.Που σημαινει οτι οι Αρβανιτες δεν ηταν ΔΙΓΛΩΣΣΟΙ οπως θελουν μερικοι ιστορικοι να μας τους παρουσιασουν.Διγλωσσοι αρχισαν να γινονται μετα την ιδρυση του Ελληνικου κρατους το 1830,που αρχισαν να πηγαινουν στα σχολεια,εφοσον καθιερωθηκε σαν επισημη γλωσσα η Ελληνικη και αρχισε ο διωγμος της Αρβανιτικης γλωσσας απο το επισημο κρατος και την εκκλησια.
Στην Ελλαδα διαθετουμε την Κουτσαβακικη αργκο,που βασιζεται στην αναπλιωτκη ντοπιολαλια,ενα ιδιωμα που καλλιεργηθηκε επιμελως απο τους Αρβανιτομαγκες.Η αργκο μας ειναι τα φωνητικως ωραιοτερα ελληνικα.Και οι Αρβανιτες μαγκες ειχαν και εχουν την ομορφοτερη προφορα της αργκο. 

----------------------------------------------------------------------------

http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2009/05/blog-post_10.html



....Η περιοχή στην οποίαν εκτίσθηκε η συνοικία των γκαγκαρέων της Αθήνας αναφέρεται από τον 17ον…

ELLINES-ALBANOI.BLOGSPOT.COM
-------------------------------------------------------------------------------- 
------------------------------------------------------------------------
Η Ήπειρος, η Θεσσαλία, η Ρούμελη, η Αττική, η Μεγαρίδα, το μεγαλύτερο μέρος τής Βοιωτίας, η Πελοπόννησος (όλη η Αργολίδα και η Κορινθία μέχρι την ανατολική Αχαΐα και τη βόρεια Αρκαδία, οι πλαγιές τού Ταΰγετου -Βαρδούνια-, Κάβο Μαλιά -Βάτικα-, βόρεια Καρύταινα, Πύλος, Κορώνη), η νότια Εύβοια και πολλά νησιά (Άνδρος, όλη η Ύδρα, όλες οι Σπέτσες, όλη η Σαλαμίνα, μέρος τής Αίγινας, καθώς και πολλά νησιά τού Αιγαίου, π.χ. Κέα, Κύθνος, Σκόπελος, Ίος, Σάμος, Κάσος κ.ά.) γέμισαν από Αλβανούς, πολλοί από τους οποίους ακόμα και σήμερα μιλούν την αλβανική (αρβανίτικα). (Βλ. Σπυρ. Λάμπρου: «Η ονοματολογία τής Αττικής και η εις την χώραν εποίκησις των Αλβανών»....http://www.rarebooks.com.gr/book.asp?catid=5261 


--------------------------------------------------------------------------------  

ΑΘΗΝΑ=Πρωτευουσα της Κατωτατης Αλβανιας και ΓΙΑΝΝΕΝΑ της Κατω Αλβανιας
-----------------------------------------------------------------------------------------


Σύμφωνα με το σενάριο του Ιωνα Δραγούμη, ο υδραίος καπετάνιος Αντώνιος Κριεζής θα εξελισσόταν -ως Αρβανίτης- σε ναύαρχο του αλβανικού στόλου.…
XYZCONTAGION.WORDPRESS.COM
-----------------------------------------------------------------------------------------------------ΤΙ ΗΤΑΝ ΟΙ ΓΚΑΓΚΑΡΟΙ ΑΘΗΝΑΙΟΙ;ΤΙ ΑΛΛΟ;
Άλλωστε απο αυτό το τοπωνύμιο και τους Αρβανίτες Αθηναίους της Πλάκας, προήλθε ο χαρακτηρισμός «γκάγκαρος», που υποδηλώνει τον γηγενή Αθηναίο. Τον γεννημένο στην Αθήνα, απο παλιά αθηναϊκή οικογένεια. Επομένως «γκαγκαραίοι» ήταν οι αρβανίτηκης καταγωγής κάτοικοι της Πλάκας. Το επίθετο «γκάγκαρος» κατάγεται απο την λέξη «βάγκαρης», που σημαίνει τον απόστρατο μισθοφόρο, δοθέντος ότι αυτή την ιδιότητα έφεραν οι Αρβανίτες. 
-------------------------------------------------------------------------------
panosavramopoulos.blogspot.gr › ΑΘΗΝΑ
16 Φεβ 2014 - Επομένως «γκαγκαραίοι» ήταν οι αρβανίτηκης καταγωγής κάτοικοι της Πλάκας. ... Αντικειμενικά η λέξη «γκάγκαρος» προέρχεται απο την λέξη ... για τα μεγέθη της περιοχής, τροφοδοτούσε με κίνητρα κάθε είδους παρανομία.
--------------------------------------------------------------------------------
Zoo.gr - Συζητήσεις - Αλβανοι οι Γκαγκαροι
www.zoo.gr/forum/message/4/8175144
15 Φεβ 2011 - Οσοι Αθηναιοι δηλωνουν Γκαγκαροι γνωριζουν αραγε οτι ειναι .... Αρβανιτικης καταγωγης.Οι Λιάπηδες είναι οι κάτοικοι της Λιαπουριάς (της ορεινής περιοχής που ...

ΑΡΒΑΝΙΤΕΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Εξεταζοντας τα ονοματα των Αθηναιων που βρισκουμε σε γραπτα μνημεια της πολεως απο τον 17 ον αιωνα και περα,αναγνωριζουμε πολλα που ανηκαν σε Αρβανιτες στρατιωτες,και μαλιστα,σε αρχηγους που υπηρετουσαν στις κτησεις των Βενετων στην Πελοποννησο. Οπως ..Αδαμης,Βαλαμης,Βαρυμποπης,Βεκουσης,Γκινης (Τζινης κατα το Αθηναικο ιδιωμα),Γκολεμης,Ζωης,Καγκαδης,Καπαρελης,Κουρτεσης,Ματεσης,Μπαρδης,


Μπορσας,Μπουας,Μπουζικης,Μπουκρας (Μπουκουρας),.Προγονης,Σκλεπας,Στινης,


Σουγκρας,Σκουρτης,Στερβος,Χαιμαντας,Χελμης.Πολλα μαλιστα απο αυτα τα βρισκουμε να συντροφευουν τα ονοματα της ανωτερης ταξης των Αθηναιων,σε επικυρωσεις πρακτικων εκλογης δημογεροντων και σε αλλα κοινοτικα εγγραφα της πολεως. Μπορουμε λοιπον,να συμπερανουμε με βεβαιοτητα,οτι οι γκαγκαραιοι της Αθηνας,προερχονται απο τους εξοχωτερους Αρβανιτες των Βενετικων κτησεων της Πελοποννησου.Την προελευση τους αυτη την αναγνωριζε και ο Καμπουρογλους,αν και σε αλλο μερος του εργου του,τους γραφει «μεταγενεστερως εγκατασταθεντας απο των πλησιοχωρων και αλλων χωριων-των Μεσογειων ιδιως-αλβανοφωνους των Αθηνων»( Δ.Γρ.Καμπουρογλου,Μνημεια της Ιστοριας των Αθηναιων,τομ.Α' σελ.252,255,257,321,324,Παλαιαι Αθηναι,σελ.448 και 98,99). Μαζι τους ηλθαν και εγκατασταθηκαν τοτε στην Αθηνα και αρχηγοι στρατιωτων απο την αρχοντικη ταξη των γηγενων που υπηρετουσαν προηγουμενως στους Βενετους,συγκεκριμενως δε Παλαιολογοι,των οποιων για πρωτη φορα η παρουσια στην Αθηνα μνημονευεται το 1595. Ο Κωνσταντινος Χρηστομανος,που ερευνησε και προσδιορισε χρονολογικα την προελευσι των Παλαιολογων της Αθηνας,βεβαιωνει,οτι εμφανιζονται την ιδια ακριβως εποχη στην Αθηνα και οι Μπουζικηδες (Κ.Α.Χρηστομανου,Καταγωγη των Αθηναιων Παλαιολογων,εις Δ.Γρ.Καμπουρογλου,Μνημεια της ιστοριας των Αθηναιων,τομ.Γ' ,σελ.256).Η χρονολογια που μας δινει,μας αναγκαζει να αναζητησουμε στα σχετικως προηγουμενα χρονια την εποικισιν εκεινη των Αρβανιτων.Να δεχθουμε δηλαδη,οτι εγινε μεν μετα την αποχωρησι των Βενετων,οχι ομως αμεσως μετα το 1540,αλλα υστερα και απο την επανασταση των Μελισσηνων,υστερα δηλαδη απο το 1573.
Το παρωνυμιο Γκαγκαραιοι ανηκε μονον σε αυτους τους κατοικους της ανατολικης συνοικιας της Αθηνας,απο την οδο Κυδαθηναιων και περα,δηλαδη,της Πλακας.Τους κατοικους εκεινης της συνοικιας αχαρακτηριζαν οι Αθηναιοι κατα τα μεταγενεστερα χρονια,ακομη και μετα την απελευθερωση,ως τραχεις και ακοινωνητους,ως διαφορετικους απο τους γηγενεις.Σ'αυτην λοιπον την περιοχη ειχεν εγκαταστησει η τουρκικη διοικησις την ομαδα των Αρβανιτων που εφερε στην Αθηνα,και σ'αυτην,αλλωστε,εγνωρισαμε οι μεταγενεστεροι τα τελευταια απομειναρια τους.
Εκει τους τοποθετει,ο Γαλος πρεσβης Ζιρω το 1674,διευκρινιζει δε το πραγμα,λιγα χρονια αργοτερα,με τοπογραφικην σαφηνειαν,ο μηχανικος του Μοροζινη Βερνεντα,στον χαρτη της Ακροπολεως,που συνεταξε το 1687,αναγραφοντας στην ανατολικη ακρη του οικισμου της Αθηνας και ακριβως στην γυρω απο το μνημειον του Λυσικρατους περιοχη,τον προσδιορισμο..Diverse case d' Albanes-διαφορα σπιτια Αλβανων. Και επαναλαμβανει αργοτερα την βεβαιωσιν του πραγματος ο Παναγης Σκουζες,γραφοντας στα απομνημονευματα του,σχετικα με τις πορτες του τειχους..«Προς μεσημβρια μια,η Αρβανιτικη λεγομενη της Πλακας,με το να ηταν προς εκεινο το μερος ολο Αρβανιτες,οι Πλακιωτες» (Παναγης Σκουζε,Απομνημονευματα,εκδ. Γ.Βαλετα,σελ.37 και 120).
Υπηρξαν ομως και μερικοι Αρβανιτες στην Αθηνα που, ειτε ευθυς εξ αρχης ειτε σε μεταγενεστερα χρονια κατοικησαν σε αλλες συνοικιες της πολεως.Ενας απο αυτους ηταν ο Τατσης,του οποιου το ονομα απαθανατισε στην συνοικια του Ψυρη ο δρομος του Τατση και η ομωνυμη βρυση,στην καμπη του,απεναντι στην οδον Αισωπου.Οτι ηταν και αυτος Αρβανιτης ,μαρτυρειται απο το ονομα του,που δεν ειναι αλλο παρα ενας απο τους συντομευομενους κατα το αρβανιτικο ιδιωμα τυπους του ονοματος Δημητρης.Το γεγονος δε,οτι ανηκει στην ταξη των καμπιτων της Αργολιδας μαρτυρειται απο το χωριο Τατσι,που υπαρχει στα δυτικα του Αργους μετωνομασμενο σημερα σε Εξοχη. Επισης η οικογενεια Μαντραβιλη,αν και αρβανιτικη,δεν κατοικουσε στην Πλακα,αλλα στην δυτικη ακρη της πολεως,διπλα στον Αρειο Παγο,και απο αυτην πηρε το ονομα της η γειτονικη πορτα του τειχους του Χασεκη,ως πορτα του Μανδραβιλη.Ηταν δε αρχοντικη οικογενεια,«μια οικογενεια αρβανιτες καλλιστη»,γραφει ο Παναγης Σκουζες και προσθετει..«Ειχε και μιαν επιτηδειοτητα αυτη η οικογενεια πατροπαραδοτη,Αμα ηθελε παθει κανενας πολιτης,να βγαλη το χερι του,ποδι του,πλατη του,απο πεσιμο η στραγγουλισμα,χωρια,χριστιανοι,τουρκοι,και τα ζωα,ευθυς εκραζαν εναν απο εκεινην την οικογενειαν και το διωρθωνε εις τον τοπον του,αμισθι,μονο ενα κερασμα κρασι η ρακι»(Παναγη Σκουζε,Απομνημονευματα).
Παρ'ολην την αντιθεση του χαρακτηρος που διεκρινε τους γηγενεις κατοικους απο τους παροικους της πολεως,η κοινωνικη συγκροτησις των Αρβανιτων σε αριστοκρατικη και λαικη ταξη,κυριως δε η πνευματικη διαφορα που εκανε να ξεχωριζουν και ουσιαστικα οι δυο αυτες ταξεις μεταξυ τους,ευρηκαν ωστοσο αρμονικα την θεσι τους διπλα στην Αθηναικη κοινωνια.που την εχαρακτηριζε αναλογη διακρισις. Ετσι ,οι καλυτερες φαρες των Αρβανιτων παροικων,που ανεκαθεν ησαν απολυτα εξωμοιωμενες κοινωνικα με τις ανωτερες ταξεις των γηγενων,εσχετισθησαν αμεσως και αφομειωθηκαν πολυ ευκολα με τους αρχοντες και τους νοικοκυρεους της Αθηνας,εδεθηκαν με συγγενικους δεσμους μαζι τους και επηραν θεση στην κοινοτικη ζωη της πολεως.Μονον την προγονικη τους γλωσσα ,δεν θελησαν ν'αφησουν,που την μιλουσαν στο σπιτι και στις σχεσεις τους με τους δικους τους αγροτες.Ωστοσο,μιλουσαν με ευχερεια τα ελληνικα,οπως ολοι οι αλλοι Ελληνες και εμαθαιναν γραμματα στα παιδια τους,οπως μαρτυρει το αρβανιτικο διστιχο της πλακιωτικης λαογραφιας..
Μπ'ρντα ντι σκολειο ντ' Ατην',
καμ νι λιουλιε,καμ νι κριν'.
Δηλαδη..Μεσα στο σχολειο της Αθηνας,εχω ενα λουλουδι,εχω εναν κρινο...
«Αρβανιτες,οι Δωριεις του Νεωτερου Ελληνισμου» Κ.Μπιρη
http://ellines-albanoi.blogspot.gr/2009/05/blog-post_10.html  
---------------------------------------------------------------------------- 
 Γκάγκαροι 

 Φυλές και παρατσούκλια των Ελλήνων

«Όταν φεύγει η επαρχία, οι Γκάγκαροι περνάνε φίνα». Γκάγκαροι εναντίον μετοίκων και επήλυδων. Ένα όνομα που έρχεται από την παλιά Αθήνα και που σήμερα το διεκδικούν οι «βέροι», οι «γνήσιοι» Αθηναίοι. Πόσοι από τους κατοίκους της αθηναϊκής γης έχουν Αθηναίους και τους δύο γονείς, πόσοι μπορούν να υπερηφανεύονται ότι η σκούφια τους κρατάει από τους πρώτους Αθηναίους, τους Γκάγκαρους, που κατοικούσαν εκείνο το χωριό το περιτριγυρισμένο από ελαιώνες, βοσκοτόπια και ρέματα που ήταν η Αθήνα όταν ανακηρύχθηκε πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους το 1834;

Ο χαρακτηρισμός Γκάγκαρος σήμερα, όταν οι «περιστάσεις το απαιτούν», περιλαμβάνει, εκτός από τους «επίδοξους» γνήσιους Αθηναίους, και όλους τους άλλους «μετέχοντας της ελληνικής γης» που κατοικούν στο κλεινόν άστυ. Έτσι, για παράδειγμα, «κόκκινοι, κίτρινοι και πράσινοι Γκάγκαροι συσπειρώνονται εναντίον Παοκτζήδων», «τα ελληνικά φύλα παίρνουν θέση ένθεν και ένθεν του μεγάλου “Αυλακιού”, Καταυλακιώτες, μεταξύ των οποίων και Γκάγκαροι, Παναυλακιώτες, όπως Βάζελοι, Χανούμια, Τυρογαλάδες, Μαλακοπίτουρες και άλλα μικρότερα φύλα».

Κι ακόμα, πολλές φορές, χρησιμοποιείται ως επιθετικός προσδιορισμός και αποκτά πανελλαδική εμβέλεια, π.χ. γκάγκαροι Σεριφιώτες, Πατρινοί κτλ., για να υποδηλώσει τους «γνήσιους» κατοίκους του εκάστοτε τόπου.
α) Γκάγκαρος < τουρκ. gaga = είδος μάνταλου για το κλείσιμο της εξώπορτας. Αυτή η ετυμολόγηση είναι η συχνότερη, αναφέρεται και στον Ανδριώτη, και δέχεται ότι οι Αθηναίοι αποκλήθηκαν έτσι λόγω του ότι χρησιμοποιούσαν τέτοιο μάνταλο.

β) Γκάγκαρος < Γκαγκαρία < αλβ. gegëria = η χώρα των Γκέκηδων, η "Γκεκουριά". Για το α του ελληνικού τύπου διευκρινίζω ότι η αλβανική λέξη προφέρεται με λαρυγγικό g (όπως το προφέρουμε στα Ελληνικά πριν από α, ο και ου) και όχι με υπερωικό, όπως προφέρουμε κανονικά το γκ πριν από ε, ι στην Ελληνική. Άρα, ήταν λογικό οι ελληνόφωνοι Έλληνες να γράψουν α αντί ε, σε μια απόπειρα απόδοσης του λαρυγγικού γκ των αλβανόφωνων Ελλήνων πριν από πρόσθιο φωνήεν.

In dubio pro reo

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




------------------------------------------------------------------------------------------------

Στη νεοσύστατη πρωτεύουσα της οθωνικής περιόδου ο πληθυσμός μπορούσε να διακριθεί σε δύο μεγάλες ομάδες με διακριτή καταγωγή, κουλτούρα, ενίοτε και αντικρουόμενα συμφέροντα. Από τη μια ήταν οι γηγενείς Αθηναίοι και από την άλλη οι Έλληνες της διασποράς, προερχόμενοι από το Φανάρι και τις μεγάλες πόλεις της κεντρικής Ευρώπης και των Βαλκανίων. Οι δεύτεροι, σαφώς πιο πλούσιοι, προοδευμένοι και εκλεπτυσμένοι, έβλεπαν τους ντόπιους, ακόμη και τις αρχοντικές οικογένειες, με υπεροψία. Αυτοί αποκαλούσαν τους παλαιούς Αθηναίους «γκαγκαραίους». Γιατί τους αποκαλούσαν έτσι μας εξηγεί ο Δημήτριος Καμπούρογλου στο βιβλίο του «Αι Παλαιαί Αθήναι»:  
«Οι φερτοί απεκάλουν τους τοπικάρηδες γκαγκαραίους. Αλλά τι σημαίνει αυτό; Οι αγνοούντες τα πράγματα προσέτρεξαν πάλιν να εύρουν κάποιαν σλαβικήν επίδρασιν, ενώ πρόκειται απλούστατα περί της παραδόξου λέξεως γκάγκαρο εκ του ιταλικού ganghero καιgangaro, δι ης ωνόμαζον εν Αθήναις την γενικής χρήσεως στρόφιγγα της θύρας, το στροφάδι. Ίσως δε να ενέχη η παρωνυμία αύτη την μεταφορικήν έννοιαν, αναφερομένην εις ανθρώπους οι οποίοι έζων αμπαρωμένοι μέσα εις τα σπίτια των, κυρίως από έλλειψιν κοινωνικής διαχυτικότητος.» 
Το ρόπτρο και το ζεμπερέκι
Σύμφωνα με το έργο «Le Origini della Lingua Italiana», εκδοθέν στη Γενεύη το 1685, στο λήμμα gangaro – ganghero αναφέρεται ότι η λέξη προέρχεται από την ελληνική κάγχαλος: κρίκος ο επί ταις θύραις. Από τους Σικελούς η λέξη πέρασε στους Λατίνους και από αυτούς στους Ιταλούς, μετασχηματιζόμενη από κάγχαλος σε canchalus, gangalus, gangarus, στο τέλος δε gangaro και ganghero.  




Το γκάγκαρο ήταν ένα βαρύ ξύλο που το κρεμούσαν οι Οι Οι κάτοικοι της παλιάς Αθήνας με σκοινί από την πόρτα της αυλής τους ώστε να μην κλείνει μόνη της από το βάρος της. Αυτό το ξύλο έδωσε και το προσωνύμιο "Γκάγκαρος" στους γνήσιους Αθηναίους. Κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας μάλιστα, με αυτόν τον όρο χαρακτηρίζονταν περιπαιχτικά οι αριστοκράτες της πόλης.
 ---------------------------------------------------------------------------- 
ΤΥΧΕΡΟ ΕΒΡΟΥ 4-11-2017  ΚΑΖΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ  [Kotsios Kotskas στο Φ.Β.]  
------------------------------------------------------------




  
O 'Σερβολαγνος' Σ.ΚΑΡΓΑΚΟΣ παλι 'κτυπησε'!!! 
---------------------------------------------------------------------------------
 Τον ΜΕΓΑΛΟ ιστορικό τον ακούσατε;
Ε,ακούστε καί την άλλη μεγάλη μαλακία τού αιώνα:
«στα 1920 στην Αττική δεν υπήρχαν αλβανόφωνοι...»...
Να σκεφτεί κανείς πως υπάρχουν σήμερα κάμποσοι πού μιλάνε ακόμη τ'αρβανίτικά τους.Πως γίνετε λοιπόν να μην μιλούσαν εκείνη την εποχή αυτό είναι αλβανομανιάτικο μυστήριο.
Καί να σκεφτείτε φίλοι μου πως ακόμη δεν είχε στεγνώσει ο ιδρώτας τού Σπύρου Λούη πού τα μίλαγε φαρσί πού λένε. 


Η μήπως ο Λούης δεν ήταν Αρβανίτης καί δεν ήταν «αλβανόφωνος»;
Πάντως,με λίγα λόγια μας είπε πως οί Αρβανίτες είναι Αλβανοί,πάλι καλά πού το αποδέχτηκε.
Όσο γιά τούς Δούσμανη με έξυπνο τρόπο το απέφυγε να πεί κάτι σχετικό.
Δύσκολο πράγμα η στράτευση σε καιρό...επιστράτευσης...
Ομολογουμένως,πέρασε κάποιο μήνυμα στα ψιλά γιά τα κοινά πού μας συνδέουν,γιατί κάτι τέτοια(εννοεί τις αντιπαραθέσεις μεταξύ των δύο) ΔΕΝ συμφέρει ούτε την Ελλάδα αλλά ούτε καί την Αλβανία.
Κάτι είναι καί αυτό. 


 --------------------------------------------------------------------------- 



Altin Kocaqi Ndërkohë që akademikët tanë e injorojnë çështjen paragreke,pellazgjike, akademikët grekë…
gazetainfopress.com
--------------------------------------------------------------------------------
Ο ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΤΟ 1835
Ἑλληνοϊστορεῖν
Η Ελλάδα που εμπνέει.
Καλλιτέχνης & έργο: Ludwig Lange, περίπου στα 1835.
«Άποψη του λιμανιού του Πειραιά»
Ευχαριστούμε τον κύριο Θ. Μεταλληνό για την ευγενική παραχώρηση. 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------

ΤΥΧΕΡΟ ΒΡΟΥ 24-10
-2017 ΚΑΖΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ [K.Kotskas] 
--------------------------------------------------------------------
http://www.balkanweb.com/…/letra-e-panjohur-ska-greke-ne-…/…
Όταν η Αθήνα ήταν οθωμανική επαρχία Πηγή:www.lifo.gr=http://www.lifo.gr/mag/features/4876


Δείτε 14 μεγάλες εικόνες από την έκθεση στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη που ρίχνει φως σε μια σχετικά άγνωστη περίοδο της ιστορίας της πόλης μας.
LIFO.GR

2 σχόλια:

  1. Παρακαλώ να μου εξηγήσεις. Αφόσον γνωρίζω, στο 1821 έτος η Αθήνα ήτανε μάλλον μια εξαιριτική πόλη της Αττικής, όπου η πλειοψηφία των κατοίκων (2/3 του πληθυσμού) ήτανε απλώς Έλληνες, και τα υπόλοιπα οι Αρβανίτες της Πλάκας και όλιγοι μουσουλμάνοι (Τούρκοι και Αλβανοί). Βέβαια τα υπόλοιπα γύρω χώρια ήτανε μόνο αρβανιτικά (Λιόσι, Μανίδι κ.τ.λ.). Είναι αυτά σωστά δεδομένα ή τα θεωρείς κάποιος είδος προπαγάνδας;; Παραδείγματος χάρη δεν νομίζω ότι ο αθηναίος Γεώργιος Ψύλλας ήτανε ένας Αρβανίτης.
    Σύγγνωμη αν γράφω λίγο άνορθα, μαθαίνω ακόμα τα ελληνικά.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Απορώ επίσης αν είναι αλήθεια ότι στην διάρκεια της επανάστασης του 21' ο Ώρώπος της Αττικής ήτανε ένα ελληνοχώρι ("ένα ελληνόφωνη νησίδα μέσα σε μια αλβανόφωνη Θάλασσα"); Δηλαδή, ήτανε και κάποια συγκεκριμένα χώρια στην Αττική όπου ζούσαν οι Ελλήνες (εκτός από την Αθήνα και Μεγάρα βέβαια);. ¨Εβρηκα κάποιες μαρτυρήσεις ότι, παράδειγματος χάρη, στον Υμηττό ζούσαν ανάμεσα στους Αρβανίτες λίγοστοι Ελλήνες (κάποιος ξένος οδοίπορος αναφέρει πως βρίσκοταν εκεί ένα χώρι λεγομένο "Βλίκη/Αυλίκη"), μα δεν μπορούσα να βρω πιο ακριβά δεδομένα. Θα ήμουνα ευγνώμος για τις απαντήσεις σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια μπορούν και πρέπει να συμβάλλουν στην ανάδειξη των στόχων του ιστολογίου . Υβριστικά και προσβλητικά θα διαγράφονται