Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017

ΤΟ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΧΙΜΑΡΑΣ-ΑΛΗ ΠΑΣΑΣ

ΤΟ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΧΙΜΑΡΑΣ-ΑΛΗ ΠΑΣΑΣ
-------------------------------------------------------------------------------- 
Ο Βηλαρας λοιπον-πρωτος δημοτικηστης του Νεου Ελληνισμου-εγραψε ενα επιγραμμα για τον Αλη που ηταν εντοιχισμενο στην πυλη της Χειμαρρας..  



   Ο Αλη πασας για να προφυλαξει την περιφερεια της Χιμαρας και μαλιστα την παραλιακη της περιοχη απο καθε απειλη εχτισε το 1814 στο λιμανι του Παλερμο - ειναι ο Αρχαιος Πανορμος - και απανω στο ακρωτηριο που αποτελει του λιμανιου το προστατευτικο τοιχωμα ενα ισχυρο φρουριο ( οπως συντομα περιγραφει το οικοδομημα και την τοποθεσια ο Pokqueville " Voyage dans la Grece , I, "1820"" ) . 




Στην πυλη του φρουριου τοποθετησε αναμνηστικη επιγραφη, γραμμενη σε δεκατεσσερις στοιχους, ιαμβικους δεκαπεντασυλαβους και ομοιοκαταληχτικους ανα δυο, οπως ειχε τοποθετησει αναμνηστικη επιγραφη και στο φρουριο των Ιωαννινων.Και ενω η τελευταια επιγραφη σωθηκε στην πλακα της εως σημερα, η επιγραφη της Χιμαρας ή καταστράφηκε ή κλαπηκε.
Ωστοσο αντιγραφο της επιγραφης πρωτος δημοσιευσε στο περιοδικο Ελληνισμος ( Αθαν. Πετριδης ' Η Χιμαρα της Ηπειρου και τα αρχαια προνομια αυτης'. ετος 1899 ) ο Αθανασιος Πετριδης που το ειχε παρει απο την πλακα του οικοδομηματος ο αδελφος του Παππα Πανος Πετριδης Παππα Κωστας.

Το επιγραμμα που στηθηκε στην πυλη του φρουριου της Χιμαρας επαινει και εγκωμιαζει τον Αλη πασα, σωθηκε εως σημερα σε πολλες παραλαγες και μαλιστα σε μερικες με χαλασμενο κειμενο και θεωρειτε απο αλλους εργο του Βηλαρα και απο αλλους του Ψαλιδα , γιατι στην πλακα χαρακτηκε χωρις ονομα , και ακομα εχει συνδεθει καπως και με την ποιηση του Σολωμου.

Το παραπανω αποσπασμα βρισκεται στο βιβλιο του Κωστα Α. Παπαχρηστου " Το επιγραμμα της Χιμαρας" εκδοση του 1943, απο το τυπογραφειο "Κυκλου"    
------------------------------------------------------------------------------ 
" Σφίχτε τες πλώρες άφοβα, θαλασσοπόροι ξένοι,
Θάλασσα μεσ' στο Πάνορμον, θυμός ανέμου 'μπαίνει,
Κι' αυτό 'που τώρα βλέπετε 'στο Πάνορμον σαν άστρο,
Είναι της νίκης τρόπαιον, αστραποβόλον κάστρο.
Νυφάδες Χειμαρριώτισσες τ' ανέστησαν με ζήλο,
Άφιλο προς τους άφιλους, και προς τους φίλους φίλο.
«Με γνωρισε ο Φαεθωντας,μ'ειχε παλιουθ' ο Πυρρος
Αλης ο πρωτος με κρατει ,Τεπελενιωτης ηρως.
Αυθεντης πληρεξουσιος στης Ηπειρος τα μερη
και στρατηγος ασυγκριτος με το σπαθι στο χερι.
Πεντε μυριαδες στρατευμα κρατει στον ορισμο του
αγρυπνα παντα κι αφοβα εναντια στον εχθρο του.
Στα Γιαννενα αναπαυεται τ' αντρειωτατο Λιονταρι
της Αθηνας το γεννημα,τ' αναθρεμα του Αρη». 


-------------------------------------
Ο Βηλαρας ειχε ακομη γραψει «Ωδη στην αλωση του Σουλιου»,εξυμνωντας τον Αλη.Το ποιημα δεν σωθηκε...
Πολλοι θεωρησαν το ποιημα κολακεια.Μα ο Βηλαρας δεν ηταν καθολου ο τυπος του κολακα και αυτο το επισημαινει και ο Κορδατος.Αν αναλογιστουμε παντως,πως κατα του Σουλιου πολεμησαν,οχι Τουρκοι,που μας λενε οι ιστοριογραφοι και αναπαραγουν ακριτα οι ποιητες,αλλα τα πιο φωτεινα ονοματα του '21,καθως ο Καραισκακης,Ανδρουτσος,Διακος,Ισκος,Παλασκας,Βαρνακιωτης,Πανουργιας,
Μπακολας,και Γαρδικιωτης Γριβας,Ζαππας και τοσοι αλλοι,αν αναλογιστουμε πως ο πολεμος του Αλη με τους Σουλιωτες ηταν μια εμφυλια διαμαχη που το δικαιο ηταν με το μερος του Αλη,καθως αποδειχτηκε και κατανοηθηκε και απο αυτους τους ιδιους τους Σουλιωτες στη συνεχεια,τοτε θα καταλαβουμε πως ο Βηλαρας δεν κολακευε με την «Ωδη» του, αλλα εννοουσε αυτο που εγραφε και ειναι πραγματικα απωλεια ο χαμος του ποιηματος.  

ΤΙ ΗΤΑΝ ΟΙ ΛΙΑΠΙΔΕΣ ΠΟΥ ΑΠΟ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΤΑΓΟΤΑΝ Ο ΝΕΟΣ ΠΥΡΡΟΣ,ΤΟ ΛΙΟΝΤΑΡΙ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΆΛΗ ΠΑΣΑΣ'.- Ο ΠΟΙΗΤΗΣ Ι.ΒΗΛΑΡΑΣ -- ΚΑΤ΄ ΑΛΛΟΥΣ Ο ΨΑΛΛΙΔΑΣ Η Ο ΣΟΛΩΜΟΣ-- ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΣΕ ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟ ΛΕΓΟΜΕΝΟ 'ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΧΙΜΑΡΑΣ'.--ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΠΡΟΛΑΒΑΝ ΝΑ ΤΟ ΕΞΑΦΑΝΙΣΟΥΝ!!! ΟΠΩΣ ΕΞΑΦΑΝΙΣΑΝ ΤΟ ΑΛΛΟ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ 'ΩΔΗ ΣΤΗΝ ΑΛΩΣΗ ΤΟΥ ΣΟΥΛΙΟΥ' .  



Ο Σολωμος βεβαια κατεκρινε αυστηρα τον Βηλαρα για την «ωδη στην αλωση του Σουλιου»,μα ο Σολωμος ηταν εκτος χωρου και ...χορου κι εβλεπε την επανασταση και την ελληνικη πραγματικοτητα με το κανοκυαλι.
Ο Μητροπολιτης Νεων Πατρων Πολυκαρπος αφιερωσε στον Αλη ποιημα σε αρχαια ποιητικη διαλεκτο: 
------------------------------------------------------------------------------


«Φερτατε ηγεμων,ος ναιεις δωματα Πυρρου,
ηθεια δ' ες νεου Αλεξανδρου αελπτον αειρεις.
ος τ' Αδματοιο ιχνε αδμηιτον δ' αυτι μεταλλας,
αρχαιησι δε τιμας συμπασαις εναγαλλη.
Αλη Πασια μεγαλα ξενα θ' ος ρ'εξεις κεδνα πολλα,
υψιθω κ' ανερ αμετεροις ενι ημασι κιων.
Μητι συ ουδε βροτος γον ηλυθες αιων,
τοιουτοι γαρ Αλεξανδρω,ος θαυμ' επλετ' αινον». 
-------------------------------------------------------------------------------
Δεν ειναι περιεργο που μπλεκουν οι λογιοι τον Αλη με τους αρχαιους.(Ο πραγματικα Εθνικος ευεργετης Βαγγελης Ζαππας,που απο μικρο παιδι υπηρετησε στον στρατο του Αλη πασα,σαν πλουτισε και καζαντησε,θελησε να κληροδοτησει ολη την περιουσια του στο ελευθερο Ελληνικο κρατος,με μια προυποθεση..Να διατεθουν για την αναβιωση των Ολυμπιακων Αγωνων («Ολυμπια»),προσθετοντας και διαγωνισμους Γεωργικων,Βιομηχανικων,Μουσικων και Θεατρικων επιτευγματων. Ο ιδρυτης της Τραπεζας της Ελλαδος Γ.Σταυρου,ηταν κι αυτος ανθρωπος της εμπιστοσυνης στην υπηρεσια του Αλη.Δηλαδη η πλειοψηφια,των προοδευτικων διανουμενων,ποιητων,επιστημονων,ευπατριδων και ηρωων,περασε απο την Αυλη του Αληπασα.Και ειναι ν' απορεις,πως ειναι δυνατον,αν ηταν ετσι καθως μας τον στολιζουν,να εβγαλε τετοιο ανθρωπινο υλικο...). Τη στιγμη που κανεις δεν ενδιαφεροταν με την προωθηση της αρχαιολογιας στην Ελλαδα,με τη μουσικη και το θεατρο καθως πιο κατω θα δουμε!.Βεβαια οι ανθρωποι δεν αναφερθηκαν ποτε στο Βυζαντιο,αλλα μονοπλευρα στην Ελληνικη αρχαιοτητα.Στον Αλεξανδρο,τον Πυρρο,την Αθηνα,τον Αρη κλπ.Αυτα ομως τα εχουμε εξηγησει και αν θα τα συνανταμε στην πορεια της μελετης δεν θ'αναι παρα και μια ακομα επιβεβαιωση οσων αρχικα υποστηριξαμε,για τους Αρβανιτες και τη σχεση τους με την αρχαιοτητα και οχι με το Βυζαντιο. Αλλα αξιζει να δουμε απο κοντα τις σπουδαιοτερες παραποιησεις των ιστορικων συμβαντων γυρω απο τον Αληπασα.
Ο Βαλαωριτης πηρε μια κοινη πορνη,την Κυρα Φροσυνη και την εκανε ινδαλμα της Ελλαδος και της Χριστιανοσυνης που αντιπαρατιθεται στον «αιμοβορο,αιμοσταγη κλπ.»Αληπασα.Ομοια καταδικασε στο πυρ το εξωτερον τον Θαναση Βαγια και αποθεωσε τον Βλαχαβα η εδωσε εξωπραγματικες διαστασεις στον ηρωα Κατσαντωνη και ολα αυτα,ολες αυτες οι παραπλανησεις και οι ιδιαιτεροι χρωματισμοι,σκοπευαν σ'ενα και μονο στοχο.. Στην πασει θυσια καταδικη απο την ιστορια του Αλη. 

-------------------------------------------------------------------------  
 ΚΥΡΑ ΦΡΟΣΥΝΗ[ Ευφροσυνη Βασιλειου Χριστιανη Τσαμισσα]=ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ 'ΕΘΝΙΚΟΥΣ' ΜΑΣ ΜΥΘΟΥΣ 
------------------------------------------------------------------------

Θαυμάστε την κυράΦροσύνη την «ηρωΐδα».
Ανηψιά τού Μητροπολίτη Λαρίσσης,παρατά τα δύο της παιδιά να ζητιανεύουν στούς δρόμους καί γίνεται ερωμένη τού γιού τού Αλήπασα.
Διαβάστε καί θαυμάστε πού μας την έχουν παραστήσει γιά σούπερ Ελληνίδα καί αγωνίστρια κατά των... Τούρκων.
Διαβάστε καί...δοξάστε ξεφτιλίκια. 

-------------------------------------------------------------------------
  Η ΑΔΟΥΛΩΤΗ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ, ΚΥΡΑ ΦΡΟΣΥΝΗ
ΓΛΑΦΥΡΟΝ ΕΘΝΙΚΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ
Η κυρά Φροσύνη, ήτανε λέει μία περήφανη Ελληνίδα,
που δυστυχώς για αυτήν, της έτυχε να την ερωτευτεί
το γνωστό ανθρωπόμορφο τέρας, ο Αλή Πασάς.
Αυτή όμως αρνήθηκε τον έρωτα και τα πλούτη του
(τι σόι περήφανη Ελληνοπούλα θα ήταν, άλλωστε;)
οπότε εκείνος τα πήρε στο κρανίο, που δεν τον ήθελε
και την έπνιξε, μαζί με άλλες, στην λίμνη των Ιωαννίνων,
"μία νύχτα που το φεγγάρι δε βγήκε και η βρόχα έπιπτε,
ράι-θρου"
Η ΑΛΗΘΕΙΑ
Θα σας την πουν οι υπερήλικες Γιαννιώτες, που την ξέρουν
γιατί την άκουσαν από τους παππούδες τους, που την γνώριζαν
από πρώτο χέρι.
Η κυρά Φροσύνη ήταν μια περήφανη και όμορφη Ελληνοπούλα,
που όμως δεν ήταν ελεύθερη αλλά παντρεμένη.
Αυτό όμως, όπως φαίνεται, δεν το θεωρούσε καθόλου εμπόδιο
στις εξωσυζυγικές της... δραστηριότητες.
Κάποια στιγμή τα έφτιαξε με τον γιό του Αλή Πασά, τον Μουχτάρ.
Ο Μουχτάρ ήταν επίσης παντρεμένος, αλλά όπως φαίνεται
είχε τις ίδιες αντιλήψεις περί γάμου, με την κυρά Φροσύνη...
Κάποια στιγμή ο Μουχτάρ της χάρισε ένα πανάκριβο δακτυλίδι,
που όμως το είχε ξαφρίσει από τα κοσμήματα της συζύγου του!
Η κυρά Φροσύνη σκέφτηκε, πού να φορέσει τέτοιο δακτυλίδι
και να μην γίνει θέαμα;
Ετσι πήγε και "σκότωσε" το δακτυλίδι σε έναν ενεχυροδανειστή
και πήρε μετρητά.
Εκείνος με την σειρά του, πού θα εξαργύρωνε ένα κόσμημα
τόσο πολύ ακριβό; Στους ραγιάδες, που δεν είχαν να φάνε;
Πάει, μιά και δυό στο παλάτι.....
Το βλέπει η γυναίκα του Μουχτάρ και της έρχεται ταμπλάς!
Τον ανακρίνει και μαθαίνει τα πάντα.
Τρέχει στον πεθερό της τον Αλή Πασά και παραπονιέται:
- Ο κανακάρης σου μας έχει κάνει οικογενειακώς ρεζίλι
όχι μόνο σε δικούς μας, αλλά και στους ραγιάδες ακόμη....
Ο Αλή Πασάς, που μπορεί να ήταν ό,τι ήταν, αλλά αυτά
δεν τα σήκωνε, λέει στην νύφη του:
- Γράψε μου σε ένα χαρτί όλες τις γκόμενες του Μουχτάρ
- Να γράψει και η συνυφάδα μου τις γκόμενες του Βελλή,
του άλλου κανακάρη σου;
- Να τις γράψει...
Ετσι κάθονται οι δύο νύφες του Αλή Πασά και φτιάχνουν
ένα κατάλογο με 14 γκόμενες των δύο γιών του.
Ο Αλή Πασάς παίρνει τον κατάλογο και κάποια φορά
που ο γιός του έλειπε σε εκστρατεία, στέλνει φρουρούς
μαζεύουν και τις 14 γκόμενες των παντρεμένων γιών του
τις βάζουν σε μία βάρκα, τις πάνε στο μέσον της λίμνης
και τις φουντάρουν....
ΠΟΤΕ ΠΛΑΣΤΗΚΕ Ο ΜΥΘΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΑ ΦΡΟΣΥΝΗΣ
Στα μέσα του 19ου αιώνα, καλοθελητές συγγραφείς οπως ο Αριστοτελης Βαλωριτης κ.α. έψαχναν
καθένα που σκοτώθηκε από Τούρκους, για οποιονδήποτε λόγο,
και του έπλαθαν από μία παραμύθα και τον ηρωοποιούσαν
 http://www.pare-dose.net/4357
--------------------------------------------------------------------------------
ΤΟΥ ΑΛΗ ΠΑΣΑ
1ο
Να ‘ταν οι κάμποι θάλασσες,
και τα βουνά ποτάμια, Βεζυρ’ Αλή πάσα.
Να πνίγονταν ο Τάταρης,
που φέρνει τα φερμάνια.
2ο
Αρβανίτες παινεμένοι,
που ‘ναι ο Αλή πασάς καημένοι;
Ωρε και το φερμάνι έγραφε,
το βέβαιο χαμπέρι, Βεζύρ’ Αλη πασά.
Να σηκωθείς Αλη πασά,
να πας στο Τεπελένι.
3ο
Αρβανίτες παλληκάρια,
με σπαθιά και με χαντζάρια.
Δε φεύγω απ’ τα Γιάννενα,
και το κιαμέτ να γένει, Βεζύρ’ Αλη πασά.
και το κιαμέτ να γένει.
Λέτε λέτε, τι μου λέτε;
το μπαρούτι που πουλιέται;
4ο
Ξύπνα καημένε Αλη πασά,
να δεις τα Γιάννενα σου, Βεζυρ’ Αλη πασά.
Τα πήρανε οι Έλληνες,
δεν είναι πια δικά σου.
Δε μου λέτε, δε μου λέτε,
το μπαρούτι που πουλιέται;
Στίχοι:
Παραδοσιακό
Μουσική:
Παραδοσιακό
Περιοχή:
Ήπειρος
--------------------------------------------------------------------------------- Ο πρωτόγονος και αντιφατικός Αλή Πασάς, που έφτασε να εμπνεύσει τον Ουγκώ, τον Δουμά και τον Μπαλζάκ, θα μπορέσει επιτέλους να αποκτήσει την πρώτη σοβαρή και ουσιαστική βιογραφία του χάρη στη δημοσίευση του προσωπικού του Αρχείου με 1.469 ελληνόγλωσσα έγγραφα.
-------------------------------------------------------------------------
Καμάρι της Αρβανιτιάς
Αρβανίτες παινεμένοι,
Τσάμιδες καμαρωμένοι
Πούν' Άλή πασάς, καϋμένοι;
Πού'ταν άπ' το Τεπελένι
Κι' άλλο; τέτοιος δέ θά γένη.
"Ολου τοΰ ντουνιά λιτάρι ,
Της Αρβανιτιάς καμάρι,
Και της Ρούμελης κεφάλι!
Είναι κορώνα Αρβανιτιάς,
της "Ρούμελης άσλάνι,
'Σ ταϊς χάραις του ταΐς φυσικαΐς
κανείς άλλος δέν φθάνεί!
---------------------------------------
ρωμαίικο τραγούδι
Αρβανίτες παινεμένοι
Πουν'' ο Αλή πασάς, καϋμένοι;
Που ''ταν απ’ το Τεπελένι
Κι'' άλλος τέτοιος δε τα γένη.
Όλου του ντουνιά λιτάρι,
Της Αρβανιτιάς καμάρι
Και της Ρούμελης νταάκι.

Από ένα ρωμαίικο τραγούδι μας του 1822 
--------------------------------------------------------------------------- 
Η ΚΥΡΑ-ΒΑΣΙΛΙΚΗ [Βασιλικη Κονταξη Χριστιανη Τσαμισσα] ΑΛΛΟΣ ΕΝΑΣ ΕΘΝΙΚΟΣ ΜΑΣ ΜΥΘΟΣ
-------------------------------------------------------------------------------------------
Θεσπρωτή καλλονή, οδαλίσκη του Αλή Πασά και μετέπειτα σύζυγός του.
Η Βασιλική Κονταξή γεννήθηκε στη Πλησιβίτσα των Φιλιατών (σημερινό Πλαίσιο) το 1789 και ήταν κόρη του προύχοντα της περιοχής Κίτσου Κονταξή και αδελφή του οπλαρχηγού Γεωργίου Κίτσου και του Σίμου Κονταξή. Μια υπόθεση κατασκευής κίβδηλων νομισμάτων, στην οποία αναμίχθηκε ο πατέρας της και κάτοικοι της Πλησιβίτσας, την έφεραν κοντά στον Αλή Πασά, σε ηλικία μόλις 12 ετών.
Η μικρή Βασιλική ζήτησε έλεος για τον συλληφθέντα πατέρα της από τον γέροντα αυθέντη της Ηπείρου. Ο Αλή, θαμπωμένος από την ομορφιά της, όχι μόνο χάρισε τη ζωή στον πατέρα της, αλλά διέταξε τους άνδρες του να μην ξαναενοχλήσουν το χωριό. Το τίμημα για τη Βασιλική ήταν να γίνει το πολύτιμο πετράδι του χαρεμιού του Αλή Πασά, ο οποίος το 1808 τη νυμφεύτηκε, παρά τις αντιρρήσεις της πρώτης του συζύγου Εμινέ.
Η Βασιλική χρησιμοποίησε τη δύναμή της προς όφελος των Χριστιανών, πολλούς από τους οποίους τους αποσπούσε την τελευταία στιγμή από τα χέρια του δημίου. Τέτοια ήταν η επιρροή της πάνω στον Αλή, ώστε όχι μόνο δεν εξισλαμίστηκε, αλλά απαίτησε και πέτυχε να μετατρέψει ένα δωμάτιο του χαρεμιού σε παρεκκλήσιο με τακτικό ιερέα. Την επιρροή της Βασιλικής επί του Αλή Πασά απαθανάτισε η λαϊκή μούσα σε δημοτικά τραγούδια με ποιο γνωστό το:
Βασιλική προστάζει· Βεζύρ’ Αλή Πασά
βάλε φωτιά στα τόπια, κάψε τα Γιάννενα…
Γιατι αραγε ηθελε να τα καψει;
Η Βασιλική έμεινε πιστή στον Αλή Πασά τις τελευταίες του στιγμές στη Μονή του Αγίου Παντελεήμονος της λίμνης των Ιωαννίνων, όπου είχε καταφύγει μετά των εμπίστων του τον Δεκέμβριο του 1821, καταδιωκόμενος από τους άνδρες του Χουρσίτ Πασά. Λίγο προτού αφήσει την τελευταία του πνοή, ο Αλή διέταξε τον μυστικοσύμβουλό του Θανάση Βάγια να σκοτώσει τη Βασιλική, για να μην αιχμαλωτιστεί από τους εχθρούς του. Ο Βάγιας, μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του Ελληνισμού, άγνωστο γιατί δεν τήρησε την υπόσχεσή του, ίσως επειδή η Βασιλική γνώριζε το μυστικό των θησαυρών του Πασά των Ιωαννίνων.
Τον Φεβρουάριο του 1822 η Βασιλική και ο Θανάσης Βάγιας συνελήφθησαν και μεταφέρθηκαν αιχμάλωτοι στην Κωνσταντινούπολη. Εκεί, ο πατριάρχης Άνθιμος Γ' με τη βοήθεια του συναφιού των κρεοπωλών (ο Βάγιας είχε δουλέψει ως κρεοπώλης) κατόρθωσε να απελευθερώσει τη Βασιλική, υπό την προϋπόθεση να ζει εντός του Πατριαρχείου και να βρίσκεται υπό την προστασία και την επιτήρησή του. Κατά την εξαετή παραμονή της στο Πατριαρχείο φαίνεται ότι ερχόταν σε επαφή με πρόσωπα που ήταν αναμεμιγμένα στη Φιλική Εταιρεία και την επαναστατημένη Ελλάδα.
Μετά τη ναυμαχία του Ναυαρίνου, οι οθωμανικές αρχές την εξόρισαν μαζί με τον αδελφό της Σίμο και τον Θανάση Βάγια στην Προύσα (Μάρτιος του 1828). Τον Οκτώβριο του 1829 τους δόθηκε η άδεια να επιστρέψουν στην Ελλάδα. Η Βασιλική εγκαταστάθηκε αρχικά στο Ναύπλιο. Εκεί συναντήθηκε με τον κυβερνήτη Ιωάννη Καποδίστρια, ο οποίος της παραχώρησε ένα ακίνητο και λίγα κτήματα στο χωριό Κατοχή της Αιτωλίας. Το 1831 οι δρόμοι της με τον Θανάση Βάγια χώρισαν, όταν αυτός ανέλαβε δημόσια θέση και συγκεκριμένα επιστάτης του Πρότυπου Αγροκτήματος της Τίρυνθας.
Η Κυρά-Βασιλική για το υπόλοιπο του βίου της έζησε απομονωμένη ή και περιφρονημένη στην Κατοχή. Πέθανε από δυσεντερία στο Αιτωλικό στις 11 Δεκεμβρίου του 1834, σε ηλικία 45 ετών. Οι διηγήσεις ότι πέθανε αλκοολική και πάμπτωχη ελέγχονται.-------------------------------------------------------------Το κέρινο ομοίωμα της Κυρά Βασιλικής στο Μουσείο Ελληνικής Ιστορίας Παύλου Βρέλλη....

Διαβάστε όλο το άρθρο: http://www.mixanitouxronou.gr/vasiliki-prostazi-i-ellinida…/

-----------------------------------------------------------------------------
ΤΥΧΕΡΟ ΕΒΡΟΥ 17-7-20127 ΚΑΖΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ [K.Kotskas]

3 σχόλια:

  1. Αυτος που εγραψε ολο το αρθρο ειναι δικαιος και αμεροληπτος? Δηλαδη παρουσιαζεται ο Αλη Πασας σαν ενας εθνικος ευεργετης του Ελληνισμου? ο Αλη Πασας προσφερε στους Ελληνες απο προσωπικο ωφελος και οχι επειδη αγαπουσε τους Ελληνες. Ειχε φιλοδοξιες να δημιουργησει ενα δικο του ανεξαρτητο Ελληνοαλβανικο κρατος αποκομμενο απο την Οθωμανικη αυτοκρατορια. Για να ανεβει στην εξουσια πατησε στη κυριολεξια επι πτωματων. Δολοφονησε και τα ιδια του τα αδελφια για να φτασει στο αξιωμα του. Εκμεταλευτηκε ανθρωπους και καταστασεις. Τον εαυτο του υπηρετησε και οχι τον Ελληνισμο. Αυτα ολα ειναι καταγεγραμενα σε ολη σχεδον την ιστορικη βιβλιογραφια. Οσον αφορα τη Κυρα-Φροσυνη θα θεσω το εξης ερωτημα! Μια πορνη επρεπε να απολογηθει, να κριθει και να καταδικαστει σε θανατο απο εναν λησταρχο και δολοφονο? Απ εναν ανθρωπο που λενε ολες οι ιστορικες μαρτυριες οτι και ο ιδιος ειχε ακολαστες επιθυμιες? Απο οτι λενε πολλοι ιστορικοι της εποχης ο Αλη Πασας ειχε χαρεμια με γυναικες, με αντρες ακομη και με μικρα παιδια. Ο ανθρωπος αυτος σε ποιον απολογηθηκε σε ολη του τη ζωη για ολα οσα διεπραξε? Οι γυναικες δυστυχως παντοτε στιγματιζονται απο τις ανθρωπινες κοινωνιες για το βιο που διαγουν! Εαν ενας αντρας συναξει σχεσεις με πολλες γυναικες τοτε αυτο επικροτειται απο μια κοινωνια ενω εαν μια γυναικα κανει το ιδιο πραγμα τοτε αυτο βαση κοινωνικων προκαταληψεων ειναι προσβολη. Στα ματια του Θεου ομως πορνος μπορει να ειναι ενας αντρας οταν συσχετιζεται με πολλες γυναικες πορνη ειναι και μια γυναικα που κανει το ιδιο! Σας παρακαλω πολυ να ειστε περισσοτερο αμεροληπτοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ενας πανηλιθιος ειναι που βρισκει αποσπασματα σε οτι του αρεσει και τα δημοσιοποιει. Δεν γνωριζει ομως η δεν εχει διαβασει πως οταν του εκανε προταση ο φιλικος Μανθος Οικονομου του Βεζυρη των Ιωαννινων να μυηθει στην φιλικη εταιρεια και να ιδρυσει ενα ελληνοαλβανικο βασιλειο, αυτος οχι μονο αρνηθηκε αλλα πηγε και το καρφωσε στην Πυλη δι οτι ειχε φοβους για αντιποινα απο τον Σουλτανο Μαχμουτ οταν αποπηραθηκε ο πρωτος να εκτελεσει, στελνοντας δυο τσιρακια Αλβανους, τον Πασομπεη του Δελβινου στην Κωνσταντινουπολη και μαλιστα πολυ κοντα στα ανακτορα του Σουλτανου. Τα τσιρακια ομως σταθηκαν ατυχα, αστοχησαν και διαφευγοντας τους κατεδιωξαν και επιασαν τον εναν. Εκει ανεφερε πως τον ειχε στειλει ο Αλη Πασας. Εκτοτε ξεκινησε η δυση του αστερα του Αλη Πασα. Αυτα τα αναφερει ο Αραβαντινος λεξη προς λεξη στον Β' τομο του για την ιστορια του Αλη Πασα στο Α κεφ. 1819-1822.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Και ενα τελευταιο, τα φαινομενα της κολακειας, σε σημειο γλειωδες, υπερ αυτου του Σατραπη των Ιωαννινων ηταν συνηθη, ειχε εμμονες και τον εντυπωσιαζαν, ο Αλη Πασας δεν ειχε καποια εθνικη συνειδηση, ηξερε πως οι ριζες του ηταν τουρκικες και μαλιστα ετρεφε και ακρατο μισος για τους Τουρκαλβανους δι οτι 39 τετοιοι Γαρδικιωτες βιασαν την μητερα του και την αδελφη του. Το μονο που ηθελε ο Βεζυρης των Ιωαννινων ηταν να αυξανει το χρυσαφι και τα τσιφλικια του με ραδιουργιες. Για να μην μιλησουμε για τα παιδομαζωματα που γεμιζε τα χαρεμια του και εκει εκανε οτι ειδους διαστροφη ηθελε. Τα επομενα οταν και εφ οσον μας δωσει μια απαντηση αυτος ο καραγκιοζης διαχειριστης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τα σχόλια μπορούν και πρέπει να συμβάλλουν στην ανάδειξη των στόχων του ιστολογίου . Υβριστικά και προσβλητικά θα διαγράφονται