Τετάρτη 9 Μαρτίου 2016

ΣΟΥΦΛΙ-ΤΥΧΕΡΟ δεν ειμαστε και πολυ ξενοι μεταξυ μας!!!

  • ΣΟΥΦΛΙ-ΤΥΧΕΡΟ δεν ειμαστε και πολυ ξενοι μεταξυ μας!!!

  • -------------------------------------------------------------------------------------
  • Θα αναφερθω για την καταγωγη των κατοικων του ΣΟΥΦΛΙΟΥ με γραπτα κειμενα και αποδειξεις. 
  • -----------------------------------------
  • Για την καταγωγη και την ιδρυση των κατοικων του ΣΟΥΦΛΙΟΥ εχουν διατυπωθει οι εξης τρεις[3]
  • αποψεις:  

  • α]Το Σουφλι ιδρυθηκε απο νομαδες,που ξεκινησαν απο το Σουλι της Ηπειρου, β]Απο Αλβανοφωνους χριστιανικους πληθυσμους και γ]Απο νομαδες της Θεσσαλιας.
  • Η πρωτη αποψη υποστηριχθηκε κυριως απο τον Χ.Μπαμπαλιτη,δασκαλο και το Δ.Σειτανιδη,δασκαλο και παλιο δημαρχο του Σουφλιου.Βασιστηκε κυριως στην υπαρξη,εντος του Σουφλιου,συνοικιας νε το ονομα Κακοσουλι[τουρκ. Κακοσουλ-μααλεσι] και οδου Λεκκα[γνωστο ηπειρωτικο ονομα],σε παραδοσεις οικογενειων του Σουφλιου για ελευση τους απο την Ηπειρο,σε καποιο παλιοτερο ετησιο πανηγυρι του Αγ.Χριστοφορου[9 Μαιου] και την ηχητικη ομοιοτητα των ονοματων Σουλι. 

  • ---------------------------------------------------------------------------------
  • Η δευτερη αποψη υποστηριχθηκε απο τον γνωστο λογιο Κ.Κουρτιδη,ο οποιος,πρεπει να σημιωθει,δεν ηταν Σουφλιωτης,αλλα Αδριανουπολιτης.Εζησε ομως αρκετα χρονια στο Σουφλι.Στηριζει την αποψη του στη φυσιογνωμια,το χαρακτηρα,τις ιδιοτητες,τα ηθη και εθιμα και τα επωνυμα των κατοικων [ ΚΑΛΕΣΗΣ=μαλιαρος,δασυτριχος στα Αρβανιτικα,ΚΑΛΗΣ=αλογο,ΧΑΡΑΜΠΑΡΑΣ,ΜΑΓΓΟΣ,ΚΟΥΝΤΟΥΡΑΣ,ΡΕΝΤΑΣ,ΜΠΡΙΚΑΣ,ΝΤΩΝΙΑΣΑΛΒΑΝΟΣ[ Αρβανιτης ηταν το επιθετο του και καταγεται απο την Ερσεκα Κολονιας της Αλβανιας,απο την περιοχη που ηρθαν και οι κατοικοι του ΤΥΧΕΡΟΥ.Τις πληροφοριες μου τις εδωσε ο αγαπητος φιλος και συμμαθητης Αλβανος Δημητριος].
  • -----------------------------------------------------------------------------------
  • Τελος,η τριτη αποψη υποστηριχθηκε κυριως απο τον Χ.Παπαζογλου,γονο αρχοντικης οικογενειας του Σουφλιου και βασιστηκε σε τραγουδια που απαντουν και στην περιοχη της Θεσσαλιας,οπως το τραγουδι-παιχνιδι Λεμπου-Λεμπου,που αναφερεται στο Ολυμπο.
  • -----------------------------------------------------------------------------------
  • Κριτικη των αποψεων
  • 1η]-α]Η πρωτη αποψη,για ιδρυση του Σουφλιου και καταγωγη των κατοικων του απο το Σουλι,ευκολα ανατρεπεται.Ο Μπαμπαλιτης αναφερει παραδοση οτι λιγες οικογενειες απο το Σουλι ηρθαν στο Σουφλι,οπου ζουσαν μερικοι Τουρκοι τσιφλικουχοι.Αυτο εγινε μετα τους διωγμους του Αλη-Πασα[1780-90] την ιδια εποχη που ηρθαν και οι κατοικοι του Τυχερου.Πιο κατω ομως, αναφερει την πληροφορια Τουρκου Περιηγητη-προφανως του Εβλιγια-για διελευση του απο το Σουφλι,κατα το 1650.Φαινεται δηλαδη καθαρα,οτι το Σουφλι ως Κεφαλοχωρι,υπηρχε τουλαχιστον εναν αιωνα πριν,την καταστροφη του Σουλιου.Ετσι και η οικογενεια του Σουφλιου,που υποστηριζει οτι ο προγονος της ηρθε απο την Αρτα περι το 1650-70,σιγουρα δε συμμετειχε στην ιδρυση του Σουφλιου,αλλα το βρηκε να ειναι αρκετα σημαντικο χωριο της κοιλαδας του Εβρου.
  • β]Για το πανηγυρι του Αγιου Χριστοφορου,δεν ειναι απαραιτητο να υποθεσουμε οτι ηρθε απο την Ηπειρο,αφου ο Αγιος προστατης των οδηγων και των βαρκαρηδων,θα μπορουσε να ειναι προστατης των ντοπιων βαρκαρηδων.Το Σουφλι ειχε παλιοτερα βαρκες που χρησιμοποιουνταν οταν πλημμυριζε ο Εβρος και το νερο εφτανε μεχρι την αγορα του χωριου.Επισης για το περασμα σατην αντιπερα οχθη του ποταμου,αφου υπηρχαν πολλες σχεσεις νε τα χωρια της ανατολικης πλευρας του Εβρου και πολλοι Σουφλιωτες ειχαν χωραφια εκει.
  • γ] Οσον αφορα το τοπωνυμιο Κακοσουλι και την οδο Λεκκα,το πρωτο σιγουρα ειναι αρκετα παλια,μαρτυρειται τον περασμενο αιωνα.
  • Η οδος Λεκκα ισως να πηρε το ονομα αυτο,μετα την ονοματοποθεσια των δρομων[1910].
  • Καποια παραδοση της οικογενειας Παπαζογλου για καταγωγη προγονων της απο το Σουλι,φαινεται να καταρριπτεται απο επιστολη του Χρ.Χριστοβασιλη στην εφημεριδα 'Ελευθερια'[23-12-1929] των Ιωαννινων.Το κειμενο της επιστολης βρισκεται στα χερια του Σουφλιωτη δασκαλου κ.Κ.Μπαμιου.
  • δ]Τελος η σχετικη ηχητικη αναλογια των ονοματων Σουλι-Σουφλι,σε συνδιασμο με την ενδοξη ιστορια του Σουλιου,φαινεται πως παρακινησαν τους λογιους να συνδεσουν τα δυο χωρια,χωρις φυσικα το Σουφλι να προερχεται, γλωσσικα και ιστορικα,απο το Σουλι.
  • ΠΙΟ ΠΙΘΑΝΟ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΩΣ ΣΗΜΕΙΩΘΗΚΑΝ ΚΑΠΟΙΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ ΣΤΟ ΣΟΥΦΛΙ,ΟΠΩΣ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ.
  • ------------------------------------------------------------------------------------
  • 2η]Η δευτερη αποψη του Κ.Κουρτιδη για καταγωγη απο Αλβανοφωνους,απορριπτεται ευκολα,αν ληφθει υποψει το γεγονος οτι δεν υπαρχει σημερα στο Σουφλι ντοπιος να γνωριζει η να εχει ακουσει τα Αρβανιτικα απο τους προγονους του.
  • Επισης ελαχιστα Αλβανικα στοιχεια εχουν περασει στο ιδιωμα.
  • Για μια μονο οικογενεια-επιθετο Αρβανιτης που μετατραπηκε σε Αλβανος απο τους δικαστικους της Κομοτηνης για μια δικη-που ηρθε απο την Ερσεκα της Κολονιας της Αλβανιας,οπως αναφεραμε και παραπανω.
  • Τα χωρια της Θρακης,στα οποια εγκατασταθηκαν Αλβανοφωνοι πληθυσμοι,ειναι γνωστα και μαλιστα στις διαφορες στατιστικες εκθεσεις του 19ου αι. οι πληθυσμοι τους αναφερονται ως Αλβανοφωνοι.Αντιθετα για το Σουφλι πουθενα δεν εχουμε τετοια αναφορα.Μονο μια εκθεση που αναφερει ο ανταποκριτης το 1865 στα 'Θρακικα Χρονικα' περι του Σουφλιου:
  • <<Περι του ΣΟΥΦΛΙΟΥ λεγει ο ανταποκριτης οτι περιεχει 10.000 Ελληνας,προσθετων οτι λκαταγονται εκ Σουλιου και οτι αι γυναικες αυτων φερουσιν ενδυμασιαν Αλβανικην,την εν Σαλαμινι συνηθη,ενω οι ανδρες φερουσιν ενδυματα κυανα,ως και οι χωρικοι των περιξ Ελληνικωταων χωριων ΚΟΡΝΟΦΩΛΙΑΣ,ΔΑΔΙΑΣ,ΚΙΟΥΠΛΙΟΥ,ΒΑΒΑΛΖΙΚΙΟΥ. Ειχε δε το ΣΟΥΦΛΙΟΝ 1 Αστικην σχολην,1 Δημοτικην,1 Παρθεναγωγειον,1 Νηπιαγωγειον,με 800 Μαθητας εν συνολω.>>
  • 3η]Η τριτη αποψη δε φαινεται επισης πιθανη,γιατι το θεμα των τραγουδιων ειναι εξαιρετικα πολυπλοκο και δεν μπορει κανεις ευκολα να εκφερει κριση.Τα τραγουδια της εποχης,στα οποια στηριζεται η αποψη αυτη,κυκλοφορουσαν με διαφορες παραλλαγες και ταξιδευαν σε διαφορα μερη της Ελλαδος,ετσι ωστε δυσκολα μπορει να βγαλει κανεις συμπερασματα για την πατροτητα τους και τον τοπο δημιουργιας τους,πολυ περισσοτερο για την ταυτοτητα και την καταγωγη αυτων που τα τραγουδουν.Δεν αποκλειεται παντως να συνεβη το αντιθετο,απο το Σουφλι καποιες οικογενειες να μετακινηθηκαν στη Θεσσαλια.Ο Κων/νος Σουφλας,κατοικος Ανθηρου Καρδιτσας,υποστηριζει σε επιστολη του,οτι οι παππουδες του ηταν απο το Σουφλι.
  • Οι πληροφοριες προερχονται απο τον φιλολογο-γλωσσολογο κ.ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΥΡΑΝΟΥΔΗ.με μερικες προσθηκες δικες μου[ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΗΣ-Τυχερο Εβρου].
  • -----------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Το συμπερασμα για μενα:Το ΣΟΥΦΛΙ υπηρχε οπωσδηποτε απο τον 16ο αιωνα και εποικισθηκε απο Ηπειρωτες ΒΛΑΧΙΚΗΣ καταγωγης με μερικες οικογενειες Αρβανιτων εξου και τα Αρβανιτικα επιθετα που υπαρχουν.Για αυτο εχουν και την δικη τους ΝΤΟΠΟΛΑΛΙΑ,που παραπεμπει σαφως σε Βλαχικη προφορα.Την ιδια γνωμη ειχε εκφρασει και ο αειμνηστος Προεδρος του ΑΡΒΑΝΙΤΙΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΚΟΛΛΙΑΣ που επισκεφθηκε το ΕΒΡΟ το 1985.
  • ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Αξιοσημειωτη ειναι μια αναφορα περι του Σουφλιου,το οποιο «περιεχει 10.000 Ελληνες,οι οποιοι καταγονται εκ Σουλιου και αι γυναικαι αυτων φερουσιν ενδυμασιαν Αλβανικην την εν Σαλαμινι συνηθη» (βλεπε Αρχιμανδριτη Ν.Βαφειδη.«Συμβολη εις την γενικην Ιστορια Διδυμοτειχου»σελ.200-201).
  • Προσωπικα διατηρω επιφυλλαξεις οσον αφορα την εκ Σουλιου καταγωγη των κατοικων του Σουφλιου.Ειναι γεγονος οτι οι περισσοτεροι Αρβανιτες που εχουν εγκατασταθει σε διαφορα μερη της Ελλαδας και εχουν ξεκοπει απο τον υπολοιπο κορμο η εχουν ξεχασει την πατροπαραδοτη γλωσσα,θελουν να υπερηφανευονται οτι καταγονται απο το Σουλι,ενω πολλοι απ'αυτους αναγουν την μετοικεσια και την εγκατασταση τους στα νεα μερη,στην εποχη του Αλη πασα.Το μονο που ειναι σιγουρο ειναι οι Αρβανιτικες γενικα καταβολες τους,που επιμαρτυρουνται ακομα,απο ελαχιστες λεξεις,τοπωνυμια,επωνυμα και παλλιες ενδυμασιες.
  • *ετσι «Κιουσηδες» αποκλιθηκαν οι εκ Κορυτσας χτιστες,διοτι την ερωτηση«ποιος εισαι εσυ» την προφερουν«Qush je ti »(Κιουσς γιε τυ).
  • ----------------------------------------------------------------------------------------------------
  • Από αρχαίους Θράκες κατοικημένη η περιοχή, δέχτηκε νωρίς αποίκους από τη Νότια Ελλάδα, οι οποίοι ανέβαιναν με τα καράβια τους τον 'Eβρο, το μεγάλο ποτάμι κι έκτισαν σημαντική πόλη 5 χλμ. νότια σε μικρό ύψωμα, όπου βρέθηκε ανάγλυφο με παράσταση θύρσου και την επιγραφή ΚΥΡΙΩ ΕΒΡΩ. Η ύπαρξη τύμβων 2 χλμ .νότια του Σουφλίου και η εύρεση σ’ αυτούς ανάγλυφου με τον Θράκα ιππέα επιβεβαιώνει αυτή την άποψη. 'Aσημος οικισμός, άγνωστο με ποια ονομασία, παρέμεινε σ’ όλο το διάστημα της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και κατά την πρώιμη Τουρκοκρατία.
  • Κατά τα μέσα του 16ου αιώνα επί Σουλτάνου Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπή (1520-1566), έγιναν μετακινήσεις χριστιανικών πληθυσμών στη Θράκη. Πιθανόν τότε, να μετοίκησαν χριστιανικοί πληθυσμοί, από την 'Hπειρο στην περιοχή Σουφλίου, γιατί πολλά επώνυμα Σουφλιωτών, μοιάζουν με τα Ηπειρώτικα (Μπρίκος, Ντώνιας, Αλβανός, Αρβανίτης), ενώ υπάρχουν κα ανάλογα τοπωνύμια (Σοκάκι του Λέκα, Κακοσούλ Μαχαλάς). Οι περισσότερες όμως συνήθειες και τα αποκριάτικα έθιμα, είναι καθαρά θρακικά.
  • 'Eναν αιώνα μετά, το Σουφλί χαρακτηρίζεται “κεφαλοχώρι”, από τον Εβλιγιά Τσελεμπή (1667). Η πληθυσμιακή και οικονομική ανάπτυξή του, θα κορυφωθεί στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Κατά την περίοδο των μεταρρυθμίσεων στην Οθωμανική αυτοκρατορία (1839 και εξής), όταν παραχωρήθηκαν δικαιώματα ισονομίας και στους μη Τούρκους υπηκόους του Σουλτάνου, οικοδομήθηκαν μεγαλοπρεπείς εκκλησίες και σχολεία, διαδόθηκε η σηροτροφία και άρχισαν να κτίζονται τα κουκουλόσπιτα. Παράλληλα, ανθούσε και η αμπελουργία, καθώς και η κατασκευή αμαξιών για τις ανάγκες των χωρικών του 'Eβρου και της Ανατολικής Θράκης. Από τότε και το επώνυμο Αραμπατζής (κατασκευαστής του αραμπά). Η ανάπτυξη ολοκληρώθηκε, με το στρώσιμο της σιδηροδρομικής γραμμής και τη δημιουργία σιδηροδρομικού σταθμού. 'Oλα αυτά επέφεραν και την μορφωτική και την πολιτιστική άνοδο. Δεκάδες νέοι, σπουδάζουν στην Αθήνα, Κωνσταντινούπολη και Φιλλιπούπολη. Μουσική και θέατρο ανθίζουν από το 1878 και μετά. Το εθνικό φρόνημα, βρίσκεται πολύ ψηλά. Το Σουφλί αποκαλείται “Κιουτσούκ Γιουνάν (μικρός 'Eλληνας, μικρή Ελλάδα)” και είναι έντονη η συμμετοχή των Σουφλιωτών στους εθνικούς αγώνες (Θρακομακεδονικός αγώνας, Βαλκανικοί πόλεμοι, απελευθέρωση του 1920, Αντίσταση 1941-1944).
  • Η ανάπτυξη του Σουφλίου, ανακόπηκε κατά τους Βαλκανικούς πολέμους και μετά την Μικρασιατική καταστροφή, οπότε αποχωρίστηκε από την ανατολικά του 'Eβρου ζωτική ενδοχώρα του και ιδιαίτερα μεταπολεμικά με την συρρίκνωση της σηροτροφίας, ύστερα από την ανακάλυψη συνθετικών ινών, κατά πολύ οικονομικότερων από το μετάξι.

  • ---------------------------------------------------------------------------------------------------
  • ΤΥΧΕΡΟ  ΕΒΡΟΥ 15-10-2017  ΚΑΖΑΚΗΣ ΚΩΣΤΑΣ [Kotsios Kotskas sto Φ.Β.]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια μπορούν και πρέπει να συμβάλλουν στην ανάδειξη των στόχων του ιστολογίου . Υβριστικά και προσβλητικά θα διαγράφονται